Budastep - Nyomozás Budán (szabadtéri játék)

Mostanság elég sokszor futottam bele egy számomra eddig ismeretlen formátumba, ami kicsit a szabadulószobákra hajaz, épp ezért keltette fel az érdeklődésem. Az említett forámtumot városi játékok (vagy egyéb hasonló megnevezés alatt) futtatják és leegyszerűsítve azt mondhatnám rá, hogy egy "szabadtéri szabadulószoba". Legalábbis én a leírások alapján ehhez hasonlónak láttam. Mivel (legalábbis a naptár szerint) nyár van, illetve a zárt helyekkel szemben még vannak sokan, akiknek fenntartásaik vannak, meg mert a szabadulószobákat mind szeretjük, de az újdonságokra is nyitottak vagyunk, miután a csapatban találtam több vállalkozó egyént is, illetve végre a szabadságok, elutazások közepette egy többeknek is megfelelő időpontot is sikerült találni, végül öten vágtunk bele a Budastep Nyomozás Budán elnevezésű játékába: Panna, Deta, Peti, az Emberem és jómagam.
A történet szerint egy kis nyomozócsapat vagyunk, akiknek egy a Gellért Fürdőben történt rejtélyes gyilkosságot kell felderítenie. Az ügy megoldását egy az esethez kapcsolható személy naplójában írt feladványokkal és rejtvényekkel teli naplótöredéke segíti. Tulajdonképpen ebből olvasható ki az útvonal és az ügy felgöngyölítéséhez szükséges válaszok is.
A történet meglátásom szerint abszolút jól összerakott volt, nem megoldhatatatlan, de azért a legtöbb esetben nem is annyira evidens megoldásokkal. Kis gondolkodással igazából minden kitalálható, négy-öt fős csapattal szerintem kezdőként is abszolválható. (Én a magam részéről egyébként mindig nagyon élvezem az ilyen játékok során megmutatkozó csapatmunkát, hogy tényleg mindenki hozzá tud járulni valamivel és van valami, amiben ő tényleg a legjobb, illetve olyan megoldásokra mutat rá, ami a többieknek nem jutna eszébe. Szóval ha olvassátok, köszi mindenkinek a csapatmunkát most is.)
Ami a technikai megvalósítást illeti, a találkaponton (ami stílszerűen a Gellért Szálló előtt volt, innen is indul a játék) egy nyomozófüzetet és egy tollat kaptunk. A füzet tartalmazza a korábban már említett naplót, illetve néhány kódrendszert, amikre természetesen szükség lesz a feladatok megoldásához. Ezenfelül egy telefonszámot is találni benne, amit abban az esetben hívhat a csapat, ha elakadna valahol. Ez szerintem mindenképp jó dolog, így nem lehet nagyon "elveszni" sem. A játéknak egyébként időlimitje nincs, így kapkodni, rohanni nem kell vele. Elvileg félbe is szakítható, de ha az ember már elindul és "nyomon van", az én személyes véleményem szerint sok értelme nincs, annyira azért nem is hosszú, hogy ne lehetne egyben végigcsinálni. Mi egyébként, különösebb kapkodás nélkül kicsit kevesebb, mint két óra alatt végeztünk vele. Ennyi séta (amiben néhol nyilván a feladatokon való agyalás miatt megállások is voltak), szerintem még kibírható (bár nem biztos, hogy ezzel minden csapattársam teljes mértékben egyetért).
Egyébiránt, ha már technikai részletek, itt érzem szükségesnek megemlíteni egy negatívumot (sok szerencsére nem volt), amit a játék során tapasztaltunk. Alapvetően önállóan megoldható minden feladat, nem igényel a szervezőktől semmilyen beavatkozást, interaktivitást, egyetlen egy feladvány megoldását kivéve. Itt pedig mi pont azért akadtunk meg, mert ők nem reagáltak nekünk akkor, amikor kellett volna. Ez egy kicsit hanyagnak hatott, pláne, ha azt nézem, hogy ebben a műfajban ez elvileg egy magasabb árkategóriás játéknak is számít. De persze mindenkinek lehet rossz napja, vagy előfordulhat, hogy épp nem figyel oda, nem feltétlenül ez az általános hozzáállás, mégis én a magam részéről személyes tapasztalatként meg kell, hogy említsem.

Mindent összevetve azért jól szórakoztunk, bár a sétában elfáradtunk mindannyian kicsit. A történet meglátásom szerint jól összerakott, a feladatok nehézsége is épp megfelelő, mint ahogy a játék hossza is (ezeknek a kidolgozásában biztos, hogy van munka bőven és a szervezőkre ezen a téren szerintem tényleg nem lehet panasz). Az ár-értékarányt azért nem tudom értékelni, mert nem ismerem, más árfekvésű, de hasonló stílusú játékok mennyiben adnak többet, vagy kevesebbet, de mi személy szerint így elsőre azért, amit kaptunk a pénzünkért (bár még egyszer hozzáteszem, élveztük és tényleg jó játék volt, így nem bántuk meg, hogy kipróbáltuk), kicsit sokalltuk ezt az összeget. De lehet csak mi nem ismerjük (még) eléggé a piacot ilyen téren. Amit negatívumként említhetnék még, az a játék vége. A befejezés személy szerint bennem hagyott némi hiányérzetet, valahogy nem teljesen ilyen fogadtatást vártam ott, ahova a lezárás vitt. Ha belefér a költségvetésbe, lehet érdemes lenne tenni ide is valakit, aki legalább egy "gratulálok, ügyesek voltatok, lelepleztétek a gyilkost" vagy bármi hasonló mondatot mond a csapatnak, mert ez így kicsit, nekem legalábbis, furcsa volt és a befejezetlenség érzetét hagyta bennem némiképp.
Eltekintve a felsorolt apróbb negatívumoktól, tényleg egy szórakoztató játék volt, ami egy olyan útvonalon is vitt ráadásul, amit szerintem magunktól kevesen járunk be. Se nem túl rövid, se nem túl hosszú, a történet is kellően érdekes, a feladatok is a műfaj lehetőségeihez igazodva megfelelően változatosak. A csapat egyöntetű véleménye az volt, hogy bár a "klasszikus szabadulószobáktól" még mindig nem csábított el semmilyen más formátum, ettől függetlenül a maga nemében egy szórakoztató, érdekes, kellemesen fárasztó kalandban lehetett részünk Buda néhány kevésbé ismert utcáján, amit ezúton is köszönünk a Budastep csapatának. Aki szereti a könnyedebb testmozgást és nyitott az efféle játékokra, annak összességében a magam részéről bátran merem ajánalni. Akár úgyis, ha nincs túl sok tapasztalata szabadulószobákkal vagy más hasonló játékokkal. Egy kis csapattal, barátokkal, családdal szerintem bárkinek szórakoztató program lehet, amelynek során Buda néhány kevésbé ismert utcáját is felfedezheti.
Értékelés:
Szervezés: 3/5
Flow élmény: 3/5
Történet / tematika: 5/5
Nehézség: kezdő
Feladatok kreativitása: 4/5
Útvonal: 4/5
Átlag: 3,8
Összesen: 19/25 - 76%
(Az értékelés néhány szempontját, tekintettel a műfaj jellegére megváltoztattam, mivel értelmezhetetlen lenne például látványvilágot vagy játékmestert értékelni. Épp ezért, az értékeket itt sem javaslom más klasszikus, vagy online szabadulószobákéval összevetni, mert félrevezető lehet.)