Exit The Room - Bomba (online)

2020.04.18

Annyira belelendültem az online szabadulásba, hogy gyors egymásutánban két szobát is kipróbáltam. Ennek annyi előnye bizonyosan van, hogy még elég friss összehasonlítási alappal vághattam bele a második kalandunkba, amiben ezúttal négy másik szabadulóteam tag, Dorka, Bea, Panna és Deta voltak a társaim.

Ehhez a szabaduláshoz most az Exit The Room Bomba elnevezésű szobáját választottuk. Ezt a helyet sem ismertem korábbról, de az Interneten természetesen kicsit tudtam róluk tájékozódni. Be kell vallanom, ha az online szabadulószobák köre (egyelőre) nem lenne ilyen szűkös, nem biztos, hogy mertem volna őket választani, mivel elég vegyes véleményeket olvastam róluk. Ehhez képest azért azt kell mondanom, kellemesen csalódtam.

A szoba története szerint csapatunknak egy bombát kellett hatástalanítania egy renegát ügynök főhadiszállásán. 60 percünk volt minderre, mielőtt a bomba felrobbanna és elpusztítaná az emberiséget. Mi természetesen vállaltuk a küldetést. 

Azt már így két online "szabadulás" után talán elmondhatom, hogy alapvetően a megvalósítás koncepciója közel azonos, (közös videóchat keretében a játékmester "viszi körbe" a csapatot és a csapattagok instrukcióit hajtja végre a játék során) a technikai megoldásokban mégis láthatóak különbségek.


Tulajdonképpen jelen szoba esetében a legnagyobb erősség és hiányosság is ebben a technikai megoldásban jelentkezett. Valahogy úgy tudnám jellemezni, hogy az ötletek jók, de a megvalósításon még kicsit csiszolni kell. Ők egy kifejezetten szabadulószobák online megoldására kifejlesztett felületet, egy bizonyos Remote Escape Room-ot használnak erre, aminek a kialakítása nekem (és a visszajelzések alapján a csapat többi tagjának is) kifejezetten tetszett. Kamerán láthatjuk a játékmester épp merre jár, mit csinál. Alul van egy toolbar-unk, ahol az eddig megtalált rejtvényeket, lényeges jeleket, papírlapokat, képeket fotó formájában megosztják velünk, ami nagyban megkönnyíti a későbbi visszakereshetőséget, illetve sokszor könnyebben kivehetővé is teszi az írásokat, jeleket, amiket a kamera olykor homályos fókusza miatt amúgy kevésbé látnánk. Ez szerintem egy kifejezetten hasznos ötlet. A felületen továbbá van egy chatablak is, amibe esetleg lehet memókat is írni, amit így a többi csapattag is láthat, bár mi a játék során ezt egyszer sem használtuk. De előfordulhat nyilván olyan feladat, ahol ez hasznos lehet.

A felület tehát tetszetős és tényleg egészen profi benyomást kelt. A játék során azonban sajnos többször futottunk bele technikai problémába, a játékmester kamerája sokszor lefagyott, kikapcsolt (talán az Internetkapcsolatuk vagy az eszköz működésének instabilitása miatt,) és ez olykor egy kicsit megakasztotta a játékmenetet.

A játékmesterünk igazán kedves és igyekvő volt, éreztük rajta, hogy nagyon törekszik arra, hogy sikerélményünk legyen és próbált minél jobb játékélményt biztosítani. Bár az volt az érzésünk, hogy néha talán túlzottan is igyekezett, ha valahol elakadtunk kicsit, odament, ahol a megoldást keresnünk kellett és hasonlók, bár ez az online megoldás miatt talán szükséges is volt és az mindenképp mellette szól, hogy azért helyettünk nem oldott meg semmit. Ha már a technikai megvalósításnál tartunk, több olyan feladat is akadt a szobában, ahol játékmesterünk egy kézzel nehezen boldogult, láthatóan némi nehézséget okozott neki, hova pakolja a kamerát, hogy adott esetben kinyisson egy lakatot, de mi is lássunk jól mindent. Ezt a jövőben esetleg egy fejkamerával jobban meg lehetne oldani, sokat egyszerűsíthetne mind a játékosok, mind a koordinátor számára.

Ami a feladatokat, azok nehézségét és kreativitását illeti, bármennyire vegyes kritikákat is olvastam erről a helyről korábban, azt mondanám, egy sztenderd szabadulószoba szintjén vannak. Szerencsére nem a monoton egyik lakatot kell nyitnunk a másik után megoldásokkal találkoztunk (bár azért természetesen akadt ilyen is szép számban), látszik, hogy fektettek energiát a feladatok kitalálásába. Alapvetően egy klasszikus szabadulószobának mondanám, nem kiemelkedő, de szerencsére nem is túlzottan monoton megoldásokkal.


Ha mindent összevetek, továbbra is úgy gondolom, jó kis szórakozást jelent egy online szabadulószoba (és ebben azt hiszem a csapattagjaim is egyetértettek velem). A szoba esetében külön tetszett a felület, amin keresztül lebonyolították a dolgot, ezt mondhatnám a legnagyobb plusznak esetükben. Ha kiküszöbölik a fentebb említett technikai problémákat, kifejezetten gördülékennyé lehetne tenni a játékot ebben a formátumban meglátásom szerint.

A játékmesterünk is megtett minden tőle telhetőt ebben a valószínűleg még számára sem annyira ismerős helyzetben, őt is abszolút kompetensnek érzem erre a feladatra. Nem segített szükségtelenül sokat és jól moderálta a helyzetet. Amiben talán kicsit fejlődhetne az a hangulatteremtés, amiben elég nagy szerepe lenne és ez legalábbis a meglátásom szerint nem annyira valósult meg. Az őrült, emberiséget elpusztítani igyekvő ügynök bombájának hatástalanításért folyó versenyfutást az idővel nem különösebben éreztem át. Bár jól szórakoztunk a feladatok megoldásával és megvolt a sikerélmény is, ha kinyilt egy újabb láda / szekrény / ajtó, nekem flow-élményem gyakorlatilag egyáltalán nem volt sajnos. Ezen talán némi hangulatkeltéssel a játékmester tudott volna javítani.

Ami a feladatokat illeti, néhol talán ezeket is át lehetne gondolni, mert bár nem megoldhatatlanok így sem, esetleg hasznos volna kicsit az online verzióhoz testreszabni, mert ott például, ahol adott esetben ki kell tapogatni, kézbe kell venni valamit, sokat elvesz a játékélményből, hogy gyakorlatilag csak korlátozottan vehetünk részt a megoldásban. Illetve talán a szoba alapterülete is nagy így egy kicsit, szegény játékmesternek néha elég sokat kellett mozogni ide-oda a térben, a videókamerával pedig úgyis csak korlátozott a "látószögünk".

Tekintve, hogy még minden hely számára viszonylag új ez az online verzió, nyilván fejlesztésre, javításra szorul még a megvalósítás módja itt-ott, de a kilátások itt is abszolút biztatók, ha a technikai gondokat kiküszöbölik és esetleg még egy kis energiát fektetnek a feladatok és a szoba felépítésének "online-komformabbá tételére", illetve a játékmester kicsit jobban "sztoriba rakja" a résztvevőket és így a hangulatot is jobban megteremtik, ez egy kifejezetten jó szoba is lehet az online térben. Így inkább csak egy "egészen szórakoztató" jelzővel tudom illetni, ami természetesen így sem rossz, a potenciál abszolút megvan benne.

Én a magam részéről tehát tudom ajánlani a szobát, mi jól szórakoztunk vele, szerintem megérte a rászánt időt. Az online tér okozta nehezítés miatt (mivel nem alakították a szobát ehhez) olyannak, aki még sosem járt szabadulószobában és nem ismeri a "jellemző trükköket", nem feltétlenül javasolnám, hogy ezzel vágjon bele ebbe a világba, de aki már legalább 1-2 ilyen helyet kipróbált még a "klasszikus időkben", annak szerintem kifejezetten jó szórakozást nyújthat.

Értékelés:

Játékmester: 4/5

Flow élmény: 2/5

Történet / tematika: 3/5

Nehézség: középhaladó

Feladatok kreativitása: 4/5

Látványvilág: 4/5

Átlag: 3,4

Összesen: 17/25 - 68%

(Az értékeléshez annyit még zárójelben hozzátennék, (bár ez valahol talán evidens,) hogy ez nyilván a "klasszikus" szabadulószobákkal a formátum különbözősége miatt nem összevethető, az online formátumhoz mérten pontoztam például a történetet, a játékmestert vagy a látványvilágot. A pontok tehát csak más, online szobák tekintetében értelmezhetőek.) 

© 2020 Team Unlockable szabadulós blogja. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el