Otthoni Szabadulószoba - Kibertámadás (online)
Bár a járványhelyzet miatt sajnos ezúttal sem állt módunkban a klasszikus formátumú szabadulószobák valamelyikét kipróbálni, hogy ne maradjunk ilyen jellegű élmények nélkül, ezúttal egy számunkra eddig ismeretlen változattal tettünk egy próbát, amelyet "otthoni szabadulós játék" néven futtat a LockedMeIN csapata.
A leírás alapján kellően érdekesnek tűnt ahhoz, hogy adjunk neki egy esélyt, már csak azért is, mert nem teljesen tudtuk elképzelni a leírtak gyakorlati megvalósulását és azt kell mondjam, egyáltalán nem bántuk meg, hogy belevágtunk a Kibertámadás címet viselő kalandba, amelyben ezúttal Kitty (akit az online térnek hála ismét a csapatban üdvözölhettünk, tekintve hogy erre máskor nem igazán adódik mód, mivel kis hazánkon kívül éli világát immár három éve), Balázs, Peti és Marci voltak a detektívtársaim.

A történet szerint egy hatalmas hacker támadás áldozataivá válnak a világ vezető energetikai vállalatai, ez a támadás pedig az egész világot fenyegeti, mivel továbbgyűrűzni látszik. Egy ügynök már folytatott nyomozást az ügyben, azonban rejtélyes körülmények között eltűnt és a mi csapatunk dolga folytatni és pontot tenni a nyomozás végére.
Egyébként a történet szépen fel van építve, az Internet adta lehetőségeket kihasználva a készítők láthatóan mindent megtettek, hogy átélhetővé tegyék, hogy mi most valóban cyber bűnözők nyomai után kutatunk és úgy érzem, ez elég jól sikerült is nekik.
Ami a technikai megvalósítást illeti, javarészt csak dicsérni tudom az alkotókat. Alapvetően egy webes felületen érhető el a játék vásárlás után az általunk megadott felhasználónevet és jelszót megadva. A technikai megvalósításnak szerintem nagy előnye, hogy nem kell előre időpontot egyeztetni, illetve adott esetben félbe is szakítható elvileg a játék, de ezt azért nem javasolnám (hacsak nem muszáj), mert a felület sajnos nem tárolja a válaszokat, ezért ha mégis félbehagyjátok, szerencsés felírni valahova a válaszokat, mert újra mindet be kell írni a játék elejétől.
Egyébként nagyon ötletes és kidolgozott, hogy a készítők külön honlapokat, közösségi oldal profilokat, email fiókokat, online felhőket és hasonlókat hoztak létre, ami még átélhetőbbé teszi a játékot és abszolút jót tesz a flow élménynek.
Továbbá a felületben nagy előny még, hogy több készüléken is láthatóak lehetnek a feladatok egyszerre, ugyanazzal a felhasználónévvel és jelszóval akár minden csapattag tud csatlakozni a platformhoz és láthatja az aktuális feladványt és egyebeket. Talán egyetlen, apró technikai javítás szerencsés lenne ezzel kapcsolatban, mivel az egy kicsit zavaró, hogy hiába írta be egyikünk a helyes megoldást, ezt a többiek a saját készülékükön nem láthatták, a felületen ezt egyesével mindenkinek, külön-külön meg kell tennie ahhoz, hogy tovább léphessen a következő feladatra, ami főleg így, hogy egymástól fizikailag távol játszottunk együtt, néhol kicsit nehezebben követhetővé tette a csapattagjainknak, hol is járunk éppen.

Ami a feladatokat illeti, véleményem szerint az alkotók nagyon jól használták a technika és az Internet adta lehetőségeket, igyekeztek minél többféle, audióvizuális és írásos nyommal is szolgálni, amiből összerakhattuk a kirakóst, változatosan, egyáltalán nem monoton, unalmas formában. Egyébként ha valaki elakadna, sem kell megijedni, minden feladatnál a webes felületen négy segítség vehető igénybe, amelyek közül az utolsó magát a megoldást árulja el, senki nem akad tehát el végleg semmiképp. A segítségek milyenségéről itt most nem tudok véleményt alkotni, mivel mi egyszer sem vettük őket igénybe.
Összegezve tehát szórakoztató kis kalandot köszönhetünk az Otthoni Szabadulószoba alkotógárdájának. A küldetést körülbelül másfél óra alatt teljesítettük és azt hiszem mondhatom, hogy minden percét élveztük. Bár nem nagy újdonság, de mindenképp kellően kidolgozott történet, változatos, láthatóan alaposan kimunkált és kreatív, de nem túlzottan nehéz feladatokkal, többféle platformon és formában, ami így végig fenntartja az érdeklődést. A felület is könnyen kezelhető, bár a fentebb említett kisebb problémák kiküszöbölésével valószínűleg még teljesebb játékélményt nyújthatna, de természetesen így is abszolút megállja a helyét.
Negatívumot ezeken felül igazából nem is nagyon tudok mondani, semmi olyan fennakadással nem találkoztunk, ami gátolta volna a haladásunkat. Látszik, hogy a fejlesztők mind tartalmilag, mind technikailag sok energiát fektettek bele, amiért abszolút elismerés jár nekik.
A Kibertámadás nevű játékot egyébként kifejezetten ajánlom akár teljesen kezdőknek is, mivel a feladatokat mi nem találtuk különösebben nehéznek (igazából a mi gyakorlottságunkkal talán valamivel nehezebbel is elboldogultunk volna), viszont a feladatok mindenképp szórakoztatóak, könnyen kitalálható mi a következő lépés, csak kicsit oda kell figyelni minden jelre, nyomra ;).
Ráadásul ha jól tudom, ez volt az első ilyen játékuk, szóval mindenképp gratula nekik az igényes megvalósításért és kíváncsian várjuk, az eddigi elkészült további kalandok milyenek lehetnek, mert ha időnk engedi, remélem, hogy mihamarabb belevághatunk azokba is.
Értékelés:
Technikai megvalósítás: 5/5
Flow élmény: 4,5/5
Történet / tematika: 4/5
Nehézség: kezdő
Feladatok kreativitása: 5/5
Játékfelület: 3/5
Átlag: 4,3
Összesen: 21,5/25 - 86%
(Az értékelés néhány szempontját, tekintettel a műfaj jellegére megváltoztattam, mivel értelmezhetetlen lenne például látványvilágot vagy játékmestert értékelni. Épp ezért, az értékeket itt sem javaslom más klasszikus, szabadtéri vagy egyéb eltérő formátumú szabadulószobákéval összevetni, mert félrevezető lehet.)